EU-Kommissionen 2005. Etiska Aspekter av INPLANTAT I MÄNNISKOKROPPEN

INPLANTAT I MÄNNISKOKROPPEN

Originalets titel: Ethical aspects of ICT implants in the human body.

Deklarationen presenterad för EU-kommissionen av den Europeiska Etikgruppen.

Bryssel den 16 mars, 2005

Den följande texten är ett kort utdrag och vår egen översättning av förslaget som överlämnades till EU-kommissionen av the European Group of Ethics med professor Göran Hermerén som ordförande. Den engelska originaltexten kan läsas i sin fullständiga version, 36 sidor här

Den Europeiska Etikgruppen för vetenskap och nya teknologier (EGE) med den svenske professorn Göran Hermerén, som ordförande, antog den 16 mars 2005, Opinion N 20 beträffande etiska aspekter av informations och kommunikations-teknologier (ICT) inplantat i människans kropp vilken presenterades för EU-kommissionen. EGE är en oberoende rådgivande grupp, vilken är sammansatt av tolv medlemmar. Dess roll är att ge råd till EU-kommissionen ifråga om etiska värderingar som bör tas i beaktande för reglering av vetenskapliga och tekniska utvecklingar.

Den följande texten är från deras dokument:

Man kan även se denna utveckling som ett hot emot mänsklig värdighet och särskilt till människokroppens integritet…Idén med ICT-inplantat ”under vår hud” med egenskaper att inte bara återställa utan även för att utöka mänskliga förmågor ger uppkomst till vetenskapliga visioner med hotfulla och/eller förtjänstfulla tillämpningar. I vissa fall inplanteras redan nu mikrochips med möjligheter för individuell och social kontroll.

Med mikrochipsinplantat är konstant övervakning en möjlighet…Eftersom mottagaren är mobil, skulle den förföljda individen kunna spåras var som helst.

Hjärna-datorinteraktion eller direkt hjärnkontroll utförs med kommunikations-teknologi vilken hämtar information från hjärnan och utvärderar den. Det finns också en inre teknologi med vilken information utifrån överförs för individuella tillämpningar.

Den närstående relationen av kroppsliga och psykiska funktioner är grundläggande för vår personliga identitet. Neurovetenskapen utvecklas mycket snabbt. Hjärninplantat utvecklade för att lindra skakningar från Parkinsons sjukdom är bara ett exempel. Dessa visar att ICT-inplantat kan påverka nervsystemet och i synnerhet hjärnan och människans identitet som art liksom individuell självbestämmanderätt…Det finns betydelsefulla orsaker till varför ICT-inplantat i människans kropp har omfattande och viktiga etiska konsekvenser. Det är en normal följd att respekt för mänskliga värden har varit den fundamentala grunden för våra betraktelser var gränser bör dras för olika tillämpningar av ICT-inplantat…Som redan omnämnts kan inplantaten användas för både hälso- och icke-medicinska ändamål. Båda möjligheterna med inplantat bör självfallet omfattas av informerat tillstånd. I sin värdering gör EGE den allmänna slutsatsen att icke-medicinska tillämpningar av inplantat är ett potentiellt hot emot mänsklig värdighet och det demokratiska samhället…Användandet av fjärrkontroll för att ta kontroll av människors vilja måste bli absolut förbjudet.

ICT-inplantat kan användas för att öka fysisk och mental kapacitet. Ansträngningar bör göras för att se till att dessa inplantat inte utnyttjas för att skapa ett klassamhälle eller öka avstånden mellan industrialiserade nationer och övriga delar av världen.… Beträffande hälsoändamål bör tillgång till inplantaten grundas på behov istället för ekonomiska resurser eller social position.

För att ta en välkänd slogan, Jag är herre över min egen kropp utgår från friheten att välja vad det gäller personlig hälsa och även frihet från extern kontroll och påverkan…Vad det handlar om extern kontroll och påverkan, blir individens autonomi speciellt viktig. I synnerhet i samband med rätten att fastställa och förändra en persons uppförande genom elektroniska förbindelser .

Det nuvarande samhället konfronteras med förändringar som har att göra med det antropologiska väsen människans innersta natur utgör. Det finns ett stegvis skifte i utvecklingen – efter att ha observerats via videobevakning och biometri, så modifieras nu individerna genom olika elektroniska utvecklingar; chips och smarta kretsar under huden, till en sådan grad att de urholkas mer och mer till nätverksmänniskor. Sålunda kan vi uppkopplas för att fortsättningsvis bli olikartat gestaltade och från tid till annan motta signaler för rörelser, vanor och kontakter, att bli konstaterade och avgränsade. Detta skulle inleda modifieringen av mening och innehåll för en människas självbestämmanderätt och påverkan av ens värdighet…Denna ständiga erosion av personliga privilegier – som går så långt som att transformera kroppen – samexisterar inte bara med växande uppmärksamhet som betalas av ens värde utan också med redan nämnda faktum att personen är i centrum av en konstitutionell order.

Det följande väsentliga punkterna för etiska principer är av direkt betydelse till denna deklaration beträffande ICT inplantat.

Det måste betonas att det finns inga pålitliga forskningsundersökningar gällande långtidsaspekter för hälsan relaterade till ICT-inplantat i människans kropp

Den obegränsade friheten för vissa kan utgöra en fara för andras hälsa och säkerhet…Som inom andra områden, friheten att använda inplantat i kroppar, som frihetens princip, kan kollidera med potentiellt negativa sociala effekter…Som en konsekvens poängterar Europeiska etikgruppen EGE nödvändigheten av en oavbruten debatt om vilka positiva tillämpningar som skall tillåtas – under vilka restriktioner och i vilka situationer.

MÄNSKLIGT VÄRDE, INTEGRITET OCH SJÄLVBESTÄMMANDERÄTT

Hur gravt kan dessa inplantat uppstå som ett hot emot mänskligt självbestämmande, i synnerhet när de finns inplanterade i våra hjärnor?

Hur allvarligt kan ICT inplantat skapa oåterkalleliga följder i den mänskliga kroppen och i psyket?

Hur influerar inplantaten minnesfunktionerna?

Upphör en mänsklig varelse att vara mänsklig i fall där vissa delar av hennes fysiska jag, i synnerhet hjärnan, är ersatt eller kompletterad av ICT inplantat? I synnerhet, som inplantaten kan bidra till att framskapa uppkopplade personer, som alltid är anknutna och kan bli formade annorlunda, att motta och avge signaler för möten, levnadsvanor och förehavanden. Det påverkar naturligtvis deras värdighet.

Hur gravt kan ICT-inplantat bli ett hot emot privatlivet?

Hur långt kan inplantaten ge en individ, eller en grupp, speciella möjligheter vilka kan bli ett hot emot samhället?

Vilka är de möjliga kränkningarna av privatliv genom inplantaten som källa till eller mottagare av information i en datoriserat miljö?

Hur långt skall det accepteras att människor kontrolleras med dessa tillämpningar av andra individer som utnyttjar denna potential?

SOCIALA ASPEKTER

Hur långt kommer vi förändra våra sociala och kulturella miljöer med ICT-inplantat?

Till vilken omfattning kommer denna teknologi tillåta manipulation av och för reklam-budskap?

Till vilken omfattning kommer denna teknik missbrukas av militären?

ICT-INPLANTAT DÄR SPECIELL UPPMÄRKSAMHET ÄR NÖDVÄNDIG?

ICT-inplantat som inte lätt kan avlägsnas.

ICT-inplantat som kan influera, utvärdera och förändra psykiska funktioner.

ICT-inplantat som genom ett nätverks kapacitet kan missbrukas på flera sätt för alla sorter av social övervakning och manipulation, t ex för barn och handikappade personer.

ICT-inplantat påverkande nervsystemet och i synnerhet hjärnan och följaktligen mänsklig värdighet, som art liksom individuell subjektivitet och självbestämmande.

Militära applikationer.

’Inkräktande’ teknologi vilken förbigår normala sinnesupplevelser.

Inplantat som påverkar biologin och/eller framtida generationer.

Tekniken kan manipulera till att återställa funktioner som antingen var förlorade eller helt okända – betänk blindhet, dövhet; eller, de kan utökas bortom antropologisk normalitet genom att stimulera funktioner, eller, skapa nya funktioner – återigen, för individens välfärd, social konkurrens, eller för att utöka sportprestationer alternativt som intelligens-tillämpningar. Tekniken innehåller egenskaper till att både återställa och stimulera, mångfaldigandet av hälsostimulerande applikationer, till att utöka och modifiera fysisk vård förebådar kommande ’cyborgs’…Möjligheterna med den uppnådda formgivningen av människan kommer absolut att fortsätta och så kommer även resurserna för politiska analyser avsedda att kontrollera människan genom tekniken.

Det fullkomliga reducerandet av kroppen till ett föremål utökar inte bara trenden, den som omnämnts, till att utnyttja tekniken som ett verktyg till att övervaka människan. Kroppen kommer in under andras kontroll och vad en människa förvänta sig efter att ha blivit försåld?

Respekten för människans värde måste vara den fundamentala grunden vid alla diskussioner där gränser skall dras för olika användningar av ICT-inplantat.

Etikgruppen betraktar inte inplantaten som en absolut fara till mänsklig frihet och värdighet utan mer de applikationer vilka medför möjligheter till kontroll av individen liksom gruppövervakning, och restriktionerna för frihet måste bli noggrant utvärderade. Skyddet för hälsa och/eller säkerhet för människor med allvarliga neurologiska störningar skapar inte nödvändigtvis ett etiskt dilemma mellan frihetens okränkbarhet och behovet av skydd för hälsan. Fast, även i dessa fall får inte inplantaten resultera i någon form av diskriminering eller övergrepp som strider emot de mänskliga rättigheterna.

Forskningens frihet inom detta område skulle regleras inte bara till informerat tillstånd av personerna som ställer upp för nya experiment utan de borde också vara medvetna om riskerna för både fysiska och psykiska skador för de som används i kliniska försök, (se EGE Opinion No 17 om ethical aspects of clinical research in developing countries, Februari 2003).

Personlig identitet är avgörande kännetecken för att kunna äga ett moraliskt ansvar, avser många etiska teorier. ICT-tillämpningar skall därför inte utnyttjas till att manipulera mentala funktioner eller förändra den personliga identiteten. Rätt till respekt för mänsklig värdighet, inräknat respekten för fysisk och mental integritet utgör grundförutsättning till det förhållandet…Användandet av ICT-inplantat för att med fjärrkontroll överta människors vilja måste absolut bli förbjudet.

EGE poängterar att följande möjligheter skall förbjudas:

ICT-inplantat utnyttjade för att skapa cyber-rasism.

ICT-inplantat använda för att förändra identiteten, minnet, varseblivning, uppfattningsförmåga och uppfattning om andra.

ICT-inplantat för att dominera andra.

ICT-inplantat för övervakningsändamål

Inplantat för övervakning av individer hotar likaså den mänskliga värdigheten. De kan användas av statliga myndigheter, individer och grupper för att öka sin makt över andra. Inplantaten kan utnyttjas till att lokalisera människor (likaså för att komma över alla former av information om dem). Detta må rättfärdigas av säkerhetsorsaker (frigivning av fångar) eller för trygghetsmotiv (lokalisera utsatta barn).

En bred social och politisk debatt är nödvändig beträffande vilka tillämpningar som bör accepteras och legaliseras, i synnerhet för övervakning och positiva tillämpningar. Ett säkerhetsförslag är rekommenderat av EGE. Medlemsstaterna och deras nationella etiska råd har ett ansvar att skapa förutsättningar för utbildning och en konstruktiv välinformerad debatt inom detta område.

The European Group on Ethics in Science and New Technologies

Ordförande:

Professor Göran Hermerén

Medlemmar:

Nicos C. Alivizatos, – Inez de Beuaufort – Rafael Capurro – Yvon Englert, Catherine Labrusse-Riou – Anne McLaren – Linda Nielsen – Pere Puigdomenech-Rosell – Stefano Rodota – Günter Virt och Peter Whittaker



2 Kommentarer till “EU-Kommissionen 2005. Etiska Aspekter av INPLANTAT I MÄNNISKOKROPPEN”

[...] mer … bionicgate.com Share this:TwitterFacebookLike this:LikeBe the first to like [...]

Kommentera:

Namn *:
E-post *:
Webbplats:
Kommentar *:
*